Wij optimaliseren deze site met cookies

We gebruiken analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring op de website te bieden. Tracking cookies worden geplaatst door derden om gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen, je internetgedrag te volgen en om je informatie te laten delen. Meer informatie over privacy.

Wij optimaliseren deze site met cookies

We gebruiken analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring op de website te bieden. Meer informatie over privacy.

Vind de juiste kandidaten door je online marketing te optimaliseren

“Dat LinkedIn werkt echt niet! Ik heb een vacature erop gezet en iedereen binnen de organisatie heeft deze gedeeld, maar niemand heeft erop gereageerd.” Als jij zo klinkt, mag je je even achter je oren krabben. Een standaard-vacature (‘Dit ben jij’, ‘Dit zijn wij’) als nieuwsbericht op je website zetten, deze delen op LinkedIn zonder bijschrift en je andere werknemers vragen om deze te delen op hun even inactieve account: héél raar dat het niets oplevert. You can do better!

Laat je vacaturetekst aansluiten bij de kandidaat die je zoekt

Vaak wordt het schrijven van de vacaturetekst gezien als de eerste stap naar het zoeken van een nieuwe medewerker, maar het begint al eerder: wie zoek je precies? Met het oog op de toekomst en de richting waar je organisatie naartoe beweegt, is het belangrijk om deze stap goed te onderzoeken. Kies je voor meer van hetzelfde type medewerkers of zoek je juist vanuit de toekomstambitie? Heb je deze scherp, schrijf dan een eerlijke vacaturetekst in de stijl die past bij de persoon die je zoekt. Wees creatief binnen de kaders van je bedrijf en laat je zien. Qua bedrijf, cultuur, collega’s, job en als werkgever.

Een eigen omgeving voor nieuwe werknemers

Waar sommige bedrijven ervoor kiezen om hun vacatures tussen de blogs en nieuwsberichten te zetten, raden we aan om hier een aparte werken-bij-omgeving voor te maken. Bij voorkeur op een apart subdomein. Zo kan je hier een eigen identiteit aan geven en de site wat meer aankleden specifiek voor de doelgroep ‘mensen die bij ons gaan werken’. Laat werknemers aan het woord, geef een inkijkje in jullie bedrijfscultuur, laat je unieke waarde(n) als werkgever naar voren komen en toon welke programma’s je biedt aan je mensen. Bijvoorbeeld programma’s om hen vakinhoudelijk verder te laten ontwikkelen, om fit, vitaal en (geestelijk) gezond te blijven of om als team te groeien. Alles om de juiste mensen aan je te binden en te laten zien wat je teruggeeft.

Delen op LinkedIn of andere social media

Het is natuurlijk aannemelijk om te denken dat LinkedIn een platform is waarop je vacatures deelt en dat werkzoekenden hier actief op gaan reageren. Helaas, er is meer nodig qua recruitmentmarketing en candidate journey. LinkedIn heeft de weg ingeslagen van Facebook, Instagram en TikTok en profileert zich nu als ‘zakelijk social media platform’ waarbij LinkedInfluencers de feed domineren. Jouw vacature raakt ondergesneeuwd onder iemands botte mening over klimaatactivisten of een grappig filmpje met de bijschrift ‘SO TRUE!!!11!!’ De vacature zonder visie, verhaal of werken-bij verwijzing laten delen door anderen in je bedrijf zal ook niet veel opleveren, tenzij er een LinkedIn-grootheid in je team zit.

Maar hoe vind je dan wel dat schaap met vijf poten?

Door je stal vindbaar en aantrekkelijk te maken. Zorg voor een sterk werken-bij-subdomein vol met unieke content, eigen visuele uitstraling, boeiende verhalen en vrolijke mensen. Je onpage SEO is helemaal op orde (de pagina laadt snel, geen foutmeldingen, goede mobiele gebruiksvriendelijkheid) en je bent zichtbaar op je branche-specifieke platforms. Als je wilt adverteren, doe dat met een partij die snapt dat je een heel specifiek doel hebt en dat algemene zoekwoorden hier niet de juiste snaar raken. Kies je kanalen zorgvuldig. Spreek alleen de doelgroep aan die jij voor ogen hebt. Onderstreep je goede werkgeverschap.

Maar vooral: laat je zien. In de vacaturetekst, op je website, op je gekozen kanalen. Laat zien dat je begrijpt dat het vinden van de beste kandidaat qua recruitmentmarketing en candidate journey verder gaat dan het plaatsten van een social media oproep. Laat zien dat je serieus bent in je vak, maar ook in je zoektocht naar de perfecte nieuwe collega.